Jeżeli działasz online i dzielisz się swoją wiedzą, to prędzej czy później przyjdzie taki moment, w którym będziesz spotykać się ze swoimi odbiorcami podczas transmisji na żywo.
Niezależnie, czy planujesz prowadzić kameralne warsztaty online, czy w Twojej głowie rodzi się pomysł na webinar – musisz podjąć decyzję, jakiego narzędzia użyć, żeby to zrobić.
Ten wpis przybliży Ci zalety i wady 4 najpopularniejszych – i moim zdaniem najlepszych – narzędzi do spotkań online.
Google Meet
Każdy, kto ma konto Google, może utworzyć spotkanie w GoogleMeet i zaprosić na nie maksymalnie 100 uczestników. Niestety obowiązuje godzinny limit na każde takie spotkanie. Nie ma też możliwości nagrania transmisji.
Najtańsza płatna wersja, która umożliwia nagrywanie spotkań, to Google Workspace Business Standard. Za 54 zł miesięcznie możesz zaprosić 150 uczestników na nawet 24-godzinne spotkanie. W ramach subskrypcji możesz korzystać z 2TB danych na dysku i mnóstwa innych dobrodziejstw Google Workspace. Spotkania nagrywasz już bez limitu.
Możesz wypróbować Google Workspace bezpłatnie przez 14 dni i potem zrezygnować z subskrypcji. Rezygnacja jest bardzo prosta, wystarczy wejść w Konsolę administracyjną i kliknąć w subskrypcję, a następnie anulować ją jednym kliknięciem. W wersji testowej mamy do dyspozycji pełną wersję wybranego pakietu, a możemy wybierać spośród wielu planów. Wszystkie są dokładnie opisane (w języku polskim) TUTAJ.
Zalety GoogleMeet:
powszechnie znane, przyjazne dla uczestników narzędzie,
przemyślany interfejs, łatwe udostępnianie ekranu dostępne dla wszystkich uczestników spotkania,
funkcja podnoszenia ręki świetnie się sprawdza podczas burzy mózgów, warsztatów,
niska cena płatnego planu, a w ramach subskrypcji otrzymujesz dostęp do zasobów Google Workspace, m.in. 2TB na dysku, wygodną pocztę firmową i wiele, wiele więcej.
Wady GoogleMeet:
to nie jest narzędzie przeznaczone do przeprowadzania webinarów, nie znajdziemy tam zaawansowanych funkcji wyboru widoku prezentera. Niestety możemy albo widzieć naszych rozmówców, albo udostępniać prezentację.
Podsumowanie: GoogleMeet jest intuicyjnym, tanim narzędziem do organizowania spotkań grup mastermind, zespołów lub do przeprowadzania warsztatów. Sprawdzi się, gdy w biznesie korzystasz na co dzień ze środowiska Google. Nie polecam go do organizowania webinarów.
Zoom
Zoom jest bardzo popularnym i lubianym narzędziem do organizowania spotkań online. Czy jednak nadaje się do prowadzenia webinarów z prawdziwego zdarzenia? Moim zdaniem nie, ale to nie skreśla tego narzędzia. Zoom daje wszystkim uczestnikom możliwość prezentowania ekranu oraz korzystania z kamery i mikrofonu, ma także opcję podziału na podpokoje, co sprawia, że jest świetnym wyborem, gdy chcesz przeprowadzić warsztaty na żywo.
Zoom wyróżnia się nielimitowanym czasowo bezpłatnym dostępem. W tej wersji masz opcję nagrywania spotkania lokalnie (na własnym komputerze). Ważne: limit czasu to 40 minut. W wersji płatnej możesz przechowywać do 5GB danych w chmurze, a spotkanie może trwać nawet 30h.
Zalety:
to dobrze znane narzędziem z przyjaznym interfejsem
w wersji bezpłatnej masz możliwość nagrywania spotkania na swoim komputerze
dostęp do bezpłatnej wersji jest nieograniczony czasowo Zoom nagrywa osobne ścieżki dźwiękowe dla każdego uczestnika spotkania – dzięki temu dźwięk na nagraniu jest wysokiej jakości.
możesz skorzystać z bezpłatnego wsparcia specjalisty przy wyborze płatnej subskrypcji
Wady:
sto-transmisje
limit 100 uczestników spotkania nawet w wersji płatnej poszczególne warianty cenowe nie są dobrze opisane na stronie Zoom’a.
Podsumowanie: Jeżeli na co dzień korzystasz z Zoom’a i chcesz przeprowadzić płatne warsztaty, sesje mentoringowe, czy spotkania mastermind – to śmiało wybierz tę aplikację! Gdy planujesz prowadzenie webinaru, to znam zdecydowanie lepsze narzędzia.
ClickMeeting
To narzędzie to prawdziwy kombajn do transmisji, spotkań i webinarów. Uczestnicy mogą udostępniać swój ekran, aktywnie brać udział w warsztatach przy użyciu wideo i audio, korzystać z czatu czy wirtualnej tablicy. Ty możesz na żywo sprawdzać wiedzę uczestników wykorzystując testy i ankiety. ClickMeeting ma też specjalny tryb Q&A, który pozwala na bardzo wygodne przeprowadzenie sesji pytań i odpowiedzi. Jak widzisz możliwości tego narzędzia są naprawdę duże. Niestety pociąga to za sobą cenę, która jest uzależniona od liczby uczestników. W najtańszej subskrypcji, przy płatności miesięcznej za 49 zł, w transmisji może wziąć udział jedynie 25 osób. Dla warsztatów ten limit może być wystarczający, ale przy webinarach, gdy na żywo ogląda Cię 100 osób, cena rośnie do 200 zł. Weź pod uwagę, że już 101 osoba odbije się od drzwi – ClickMeeting nie wpuści jej na webinar. Jeśli chcesz skorzystać z tego narzędzia, musisz bardzo precyzyjnie określić, ile osób będzie brało udział w spotkaniu.
Zalety:
zaawansowane funkcje, w tym podział na podpokoje, tryb Q&A, ankiety i testy,
nagrywanie 6h spotkania w wersji płatnej,
stosunkowo tani dostęp (przy 25 uczestnikach),
długi czas testowania – 30 dni darmowej wersji demo.
Wady:
cena rośnie wraz z liczbą uczestników,
osoby spoza limitu nie dostaną się na spotkanie,
darmowa wersja jest mocno okrojona – limit 25 uczestników i 30 minut nagrania,
najkrótszy czas transmisji w wersji płatnej (6h – może mieć znaczenie podczas organizowania wielogodzinnej konferencji).
Podsumowanie: ClickMeeting to idealne narzędzie do przeprowadzenia warsztatów, podczas których uczestnicy mają pracować w grupach, rozwiązywać na żywo quizy i testy. Zdecydowanie bardziej opłaca się przy małych grupach. Największą wadą ClickMeeting jest sztywny limit oglądających. To dobre rozwiązanie do płatnych webinarów, gdy z góry wiesz, ile osób będzie uczestniczyło w transmisji. Przy bezpłatnych webinarach ponosisz ryzyko, że nie doszacujesz liczby uczestników i osoby, które mimo chęci nie będą mogły uczestniczyć w Twojej transmisji, będą mocno zawiedzione.
StreamYard
To darmowe narzędzie to mój faworyt, jeżeli chcesz prowadzić typowe webinary. Co mam na myśli przez typowe? W transmisji bierze udział osoba prowadząca i widzowie. Zauważ, że użyłam słowa widzowie a nie uczestnicy, jak w poprzednich akapitach. Nie ma limitu widzów, bo to nie na samym StreamYardzie ludzie będą Cię oglądać.
StreamYard pozwala transmitować na żywo w wybrane miejsce (np. Twój kanał na YouTube). Tam może zobaczyć Cię każdy, komu prześlesz link (o ile takie ustawienia wybierzesz).
W tym narzędziu masz możliwość wyboru spośród wielu opcji widoku. Możesz płynnie modyfikować to, co widzowie oglądają na ekranie, przypinać komentarze, a nawet ustawić kolory swojej marki dla poszczególnych elementów widocznych na ekranie.
Oglądający Twoją transmisję mogą pisać na czacie, ale nie mają możliwości używania mikrofonu czy kamery. To odróżnia StreamYard od pozostałych omawianych narzędzi.
To dlaczego znalazł się w tym zestawieniu? Bo to moim zdaniem najlepszy i najtańszy sposób na organizowanie webinarów czy live’ów.
W bezpłatnej wersji StreamYarda (nielimitowanej czasowo) możesz połączyć to narzędzie z jednym docelowym miejscem, w którym pojawi się Twoja transmisja. To może być wcześniej wspomniany YouTube, ale równie dobrze możesz wybrać swój fanpage lub grupę na Facebooku. Jeżeli planujesz transmisję z wyprzedzeniem, to informacja o tym pojawi się na wybranym kanale.
Dodatkowo masz do dyspozycji opcję Recording – możesz poćwiczyć swoje wystąpienie, przekonać się, na którym z dostępnych widoków najlepiej wygląda Twoja prezentacja, sprawdzić jakość dźwięku. W bezpłatnej wersji możesz streamować przez 20 godzin w miesiącu. Te transmisje nie będą zapisywane w samym StreamYardzie, ale jeżeli nadajesz na YouTube, to bez problemu możesz przechowywać nagrania bezpłatnie i zarządzać nimi z poziomu YouTube.
W wersji płatnej (najtańsza 20$ za miesiąc, przy rocznej subskrypcji) możesz nadawać w kilka miejsc jednocześnie, stream może też zawierać Twoje logo i, co najważniejsze, wszystkie transmisje są automatycznie zapisywane przez StreamYard. Komu Facebook nie usunął live’a niech pierwszy rzuci kamieniem 😉
Zalety:
prosty w obsłudze, jednocześnie ma wiele przydatnych opcji,
tryb Recording – świetny wybór do testowania ustawień lub nawet nagrywania całego kursu online,
bogata darmowa wersja.
Wady:
nie nadaje się do prowadzenia warsztatów.
Podsumowanie: w StreamYardzie nie przeprowadzisz warsztatów, ale jeżeli planujesz live czy webinar – to najlepsze narzędzie do tego typu transmisji. Już wersja bezpłatna daje spore możliwości, a płatne plany pozwalają na prowadzenie profesjonalnych transmisji stosunkowo niewielkim kosztem.
To które narzędzie wybrać?
Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Dlatego podzielę się swoim doświadczeniem, a Ty wyciągniesz wnioski 😉 W pracy jako wirtualna asystentka korzystam ze wszystkich wymienionych narzędzi. Gdy wspieram od technicznej strony warsztaty prowadzone przez specjalistów – obsługuję Zooma albo ClickMeeting. Gdy przychodzi czas na burzę mózgów i strategiczne planowanie – do gry wkracza Google Meet. W StreamYardzie planuję webinary, live’y i sesje Q&A. Sama prowadziłam warsztaty na Google Meet, a do nagrywania materiałów dla początkujących wirtualnych asystentek wybieram StreamYard.
Jeżeli miałabym Ci coś polecić, to:
Testuj darmowe opcje. Sprawdź, które narzędzie najbardziej odpowiada Tobie i Twoim odbiorcom.
Jeśli dopiero zaczynasz i chcesz prowadzić warsztaty – wybierz GoogleMeet z subskrypcją GoogleWorspace Business Standard za 54 zł.
Jeśli chcesz prowadzić webinary – wybierz StreamYard i testuj, poprawiaj i ucz się.
2 komentarze
Bardzo przydatny artykuł ?
Świetny, rzeczowy artykuł – tego właśnie szukałam!
Nie wiesz, czy potrzebujesz mojego wsparcia? Może lubisz się uczyć i testować nowe rozwiązania?
Sprawdź, czy nadajemy na tych samych falach
Dołącz do mojego newslettera – co dwa tygodnie dzielę się tym, czego sama się nauczyłam. W każdej wiadomości otrzymasz co najmniej jedną wskazówkę strategiczną i techniczną (polecaną wtyczkę, narzędzie lub aplikację).
Bardzo przydatny artykuł ?
Świetny, rzeczowy artykuł – tego właśnie szukałam!